Digitalisering och innovation är viktigt i arbetet med framtidens transmissionsnät. Hampus Bergquist är digital innovationsledare på Svenska kraftnäts nätdivision och arbetar med att möjliggöra nya lösningar – genom balans mellan förändring och acceptans. – Mitt uppdrag är att ständigt vara ambassadör för ”varför” – för att vi ska få acceptans för förändring men också genomföra den. Innovation är lösningen, men förändringen viktigast.
Rent praktiskt handlar Hampus Bergquist arbete om att möjliggöra nya digitala lösningar för effektiv och säker drift av transmissionsnätet. Det kan handla om nya verktyg för analys, inhämtning av information och data, eller metoder som förbättrar hantering av anläggningsinformation med digitala hjälpmedel.
Att vara innovationsledare handlar om att förstå och bidra till innovation i en verksamhet. Ingen dag är den andra lik, berättar Hampus Bergquist. Med ansvar för idéer och innovationer för mer än 300 medarbetare är önskelistan över möjliga projekt aldrig tom.
– Som innovationsledare ser jag till behovet. Och så har jag hela tiden ett öppet sinne, i en sådan här roll får man inte vara snabb att döma. När någon presenterar något för mig är det ofta något som de har gått och tänkt på länge och något som verkligen skulle innebära en förbättring för den personen, berättar Hampus Bergquist.
Nya digitala lösningar för transmissionsnätet
Han berättar vidare att en stor del av innovationerna på Svenska kraftnät idag har ett digitalt inslag. Digitaliseringen går genom alla arbetssätt, över alla Svenska kraftnäts fyra divisioner.
Hampus Bergquist berättar hur han brukar tänka för att realisera en innovation:
– Först och främst benar jag ut vad och varför – vad innebär förändringen och varför blir det bättre med det nya sättet? Sedan går jag vidare till hur vi ska genomföra förändringen och vem som ska göra jobbet. Differensen är ganska viktig – vad och varför är mer en vision kopplat till värden för verksamheten, till exempel effektmål och prioriteringar. Hur och vem handlar om vilka resurser som finns eller behöver efterfrågas, samt hur genomförandet ska ske.
Ambassadör för varför
Hampus Bergquist beskriver sig själv som en ständig ambassadör för ”varför” – varför en innovation är viktig, möjlig eller genomförbar.
En stor del av arbetet handlar också om att skapa förståelse för förändringar som innovationen innebär.
– Skapas inte acceptans för förändring skapas lätt olika läger som ställs mot varandra – några är för och några emot. När läger är etablerade riskerar man att dessa till vissa delar motarbetar varandra och det gemensamma målet. Många kan nog känna igen sig i att ha ett mål men inte fått svar på hur och varför. Då skapas olika lösningar och riktningar, som inte nödvändigtvis går emot varandra men som inte jobbar åt samma håll.
Digitalt arbetssätt på hela Svenska kraftnät
Hampus Bergquist har förvisso sin hemvist i nätdivisionen, men understryker vikten av ett digitalt arbetssätt i hela organisationen – för Svenska kraftnäts gemensamma vision. Innovationsledarens roll handlar om att vara spindeln i nätet mellan den verksamhetens olika grenar och att ge idéer utrymme att testas, utvecklas och utvärderas i organisationen.
– Vi har en otroligt kompetent personal här på Svenska kraftnät. Vi behöver ta till vara de idéer som finns, men som ännu inte fått möjlighet att växa. Förbättringar och utveckling är också något som ökar vårt varumärke som arbetsgivare, men allt måste alltid ske i balans. Balans är viktigt speciellt i den miljö vi verkar i som är förenat med många säkerhetsaspekter. Min roll är att se till att vi kommer framåt när det behövs, för att vi gemensamt ska kunna möta utmaningar i projekt och förvaltning, säger Hampus Bergquist.