Få har missat den stora förändringen på bilmarknaden med allt fler laddbara hybrider och elbilar. Idag kan nästan alla modeller hos t.ex. Volvo och BMW fås som laddhybrid och Fiats storsäljande småbil 500 finns numera endast med elektrisk drivlina. Dessutom har för andra gången en helt elektrisk modell, från Volkswagen, blivit månadens bäst säljande bil i Sverige vilket är ett tydligt tecken på att elbilen är den drivlina som kommer vara dominerande och laddhybriderna kommer minska i andel.
Beslutet om märke och modell tas numera ofta utifrån information tillgänglig på nätet och många väljer även att göra sitt bilköp eller leasa sin bil genom den kanalen. Fortfarande vill dock många kunna ”klämma och känna” på bilen innan det slutgiltiga beslutet. För att tillgodose detta erbjuder allt fler bilmärken ”showrooms” på strategiska platser där deras presumtiva kunder kan se bilen på riktigt och biltillverkaren få möjligheten att påverka dem mot ett köpbeslut.
”BilSwedens prognos på 2,5 miljoner laddbara bilar om nio år så kommer det behövas massor av laddpunkter”
Intressant att notera är den studie från härom året som visar att de som redan gått över till elbil inte kunde tänka sig att gå tillbaka till en traditionell mekanisk drivlina, men var väldigt öppna för att välja ett annat bilmärke nästa gång de skulle byta till en ny elbil. Undersökningen visar att märkeslojaliteten är låg bland elbilister medan bilens drivlina väger tungt i valet av ny bil. Vart tog Ove vägen? Han som inte kunde tänka sig att köra något annat än en Saab.
I och med försäljningsökningen av elbilar och alltfler rullar ute på vägarna kommer frågan om laddning att bli alltmer aktuell. För vad händer när alltfler nyblivna bilägare inser att de inte längre kan åka till sin station och fylla upp tanken på ett par minuter och sedan åka vidare? Vad händer med dem utan tillgång till laddning där de bor, som kanske inte ens har egen parkering utan är hänvisade till gatuparking?
Med BilSwedens prognos på 2,5 miljoner laddbara bilar om nio år så kommer det behövas massor av laddpunkter, för både långsam laddning och snabbladdning. Många i Sverige bor i villa där det är lätt att ordna med en laddbox, men utmaningen kan bli större för boende i radhus eller lägenhet, där fastighetsägaren eller en majoritet av de boende inte anser att det är deras ansvar att tillhandahålla laddning. Natten är den bästa tiden på dygnet att ladda en elbil då den oftast står parkerad och belastningen på elnätet liksom elpriset är lägre än under dygnets ljusa timmar. Beräkningsmodeller visar dessutom att en investering i elbilsladdare går att räkna hem om man inte kräver alltför kort återbetalningstid och att investeringen ökar fastighetsvärdet. Så vad väntar många bostadsrättsföreningar och kommersiella fastighetsägare på?
Många arbetsgivare erbjuder laddning till sina anställda, vanligast om de har en stor andel bilburna medarbetare med lång väg till arbetsplatsen eller om de har många laddbara företagsbilar. Det finns många goda exempel på företag som försett sina parkeringar med en stor mängd laddplatser för att täcka medarbetarnas och besökandes laddbehov, vilket är föredömligt.
”Publik parkering och boendeparkering med snabbare växelströmsladdning (11-22kW) kommer bli en viktig pusselbit i omställningen till en elektrifierad fordonsflotta”
En annan aktör är kommunerna som ansvarar för en stor mängd gatumark. Hur kan de förse fler parkeringsplatser med laddning? Är det ens deras ansvar att bidra med laddningsmöjligheter? Jag ser gärna att kommunerna tar ett stort ansvar och hjälper till att förenkla omställningen. Exakt hur är upp till varje enskild kommun då förutsättningarna är väldigt olika. Vissa kommuner upplåter mark och låter kommersiella operatörer sätta upp laddstolpar och ta intäkterna från dessa, medan andra kommuner själva köper in och installerar laddboxar och låter det lokala parkeringsbolaget ta hand om debiteringen.
Det är glädjande att se när det finns många publika laddplatser i en stad där parkeringsplatserna är tillräckligt stora för att komma runt bilen och det finns gott om utrymme runt själva laddaren för att koppla in sig. Men detta är inte någon självklarhet vilket får mig att fundera på tillgänglighetsfrågan. Hur gör tex rullstolsbundna när de vill ladda sin bil på en publik parkering? Uppsala Parkering har tänkt till och tillhandahåller en laddplats där det krävs handikapptillstånd för att parkera och ladda. Mindre bra är laddgatorna i Stockholm där parkerings- och laddtiden dagtid är begränsad till tre timmar, vilket gör det svårt att ladda bilen ordentligt.
Men hur löser man boendeparking med laddmöjlighet i städerna på ett smidigt sätt och säkerställer att de som laddar inte åker på några obehagliga överraskningar som begränsad laddning eller parkeringsböter? Det finns massor av lösningar inom elbilsladdning och många små företag har kommit med smarta lösningar för olika specifika problem. T.ex. varför inte nyttja belysningsstolparna längs gatorna och förse dem med laddmöjlighet? Lösningen finns redan och används på olika platser runt om i Storbritannien.
Publik parkering och boendeparkering med snabbare växelströmsladdning (11-22kW) kommer bli en viktig pusselbit i omställningen till en elektrifierad fordonsflotta, då många bilister inte kommer att ha möjlighet att ordna med privat laddning. Om det är piska eller morot från beslutsfattarna som ger bäst effekt och vilka affärs- och etableringsupplägg som fungerar bäst på olika platser i landet återstår att se men det ska bli väldigt intressant att följa den fortsatta utvecklingen.
/Viktor Bergh
OKQ8