Elbilar brinner betydligt mer sällan än bilar med förbränningsmotor. En elbil som brinner är vanligtvis heller inte farligare än en fossilbil som brinner. Men det innebär inte att elbilen är utan risker, precis som med fossilbilen behöver vi vara medvetna om riskerna, värdera dem samt lära oss att hantera dem. Om allt detta och mycket mer kan du läsa i Faktablad 1: Brand.
Statistiken talar för elbilen, de brinner mer sällan. Tester visar att elbilar inte är farligare om de brinner, med ett undantag. När medier slår på stora trumman om elbilar som brinner beror inte på fakta, det beror på medielogik och nyhetsvärdering. Så gå inte på myten, lär dig istället vilka risker som finns och hur du kan hantera och minimera dem.
Här kan du läsa och ladda ner ”Faktablad 1: Brand”
Projektet Stolpe in för Stad och Land Mellersta Norrland SiSL fokuserar på Västernorrland och Jämtland. BioFuel Region driver projektet tillsammans med Region Jämtland Härjedalen för att stötta laddinfrastukturutbyggnaden samt öka kunskapen om e-mobilitet. Målet är att utveckla en väldimensionerad och sammanhållen laddinfrastruktur för laddfordon i Mellersta Norrland.