Under 2020 levererade märket Volkswagen fler laddbara personbilar över hela världen än någonsin tidigare. Totalt överlämnades mer än 212 000 laddbara personbilar (+158 procent jämfört med 2019), inklusive nästan 134 000 helt eldrivna bilar (+197 procent jämfört med 2019)
Volkswagen är i full fart med övergången till elektrisk mobilitet.
– 2020 var en vändpunkt för Volkswagen och markerade ett genombrott inom elektrisk mobilitet. Vi är på god väg att nå vårt mål att bli marknadsledande inom eldrivna bilar. Mer än något annat företag står vi för attraktiv och prisvärd e-mobilitet, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
Trots en utmanande miljö på bilmarknaden levererade Volkswagen totalt cirka 5,33 miljoner till kunder runt om i världen. Det är en nedgång med cirka 15 procent jämfört med föregående år. I december fortsatte Volkswagen sin slutspurt på 2020 och låg bara något under föregående års mycket bra månadssiffror med minus två procent.
– Volkswagen visade sina styrkor under 2020. Trots alla begränsningar i bilhandeln som orsakats av pandemin kunde vi behålla vår globala marknadsandel och till och med utöka den i flera regioner. Detta visar att vi har attraktiva produkter som tilltalar våra kunder och en mycket motiverad återförsäljarorganisation, säger Klaus Zellmer, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för försäljning.
ID.3 i pole position i flera europeiska länder – däribland Sverige
Volkswagen lanserade nio nya helt eldrivna bilar (BEV) och laddhybridmodeller (PHEV) under 2020 på den globala marknaden. Detta ökade andelen elbilar och laddhybrider i Europa upp till 12,4 procent av märkets totala leveranser – efter 2,3 procent år 2019. Den mest populära modellen var ID.3 med 56 500 sålda exemplar – trots att modellen kom ut på marknaden i september – följt av e-Golf med cirka 41 300 exemplar och Passat GTE med cirka 24 000 exemplar. Cirka 68 800 exemplar av ID.3 beställdes 2020 och mer än 56 500 bilar har alltså redan levererats till kunder, varav cirka 14 400 kunder i Tyskland. I Sverige nyregistrerades 4 014 exemplar av ID.3 under 2020.
– Vi träffade verkligen ”bullseye” med ID.3. Även om bilen som först introducerades under andra halvåret, rankades den nästan direkt in i toppen på försäljningstabellerna i flera länder, säger Klaus Zellmer.
ID.3 var den mest levererade elbilen i Sverige, Finland, Norge och Slovenien i december 2020. I Sverige var ID.3 till och med den mest nyregistrerade bilen i december i absoluta tal – oavsett typ av bil. I Nederländerna och Tyskland lyckades Volkswagen hoppa upp till förstaplatsen bland helt eldrivna bilar under helåret 2020 – med en marknadsandel på 23,8 procent i Tyskland och 23 procent i Nederländerna.
Även i Sverige blev Volkswagen största elbilsmärke med en marknadsandel på 20,2 procent. Toltalt nyregistrerade Volkswagen 5 641 elbilar och 8 380 laddhybrider på den svenska marknaden. Det innebär att 32,7 procent av alla Volkswagens nyregistrerade bilar var laddbara på den svenska marknaden. Detta enligt statistik från BIL Sweden.
ID.4 och laddhybrider ska ge ytterligare boost under 2021
Efter ID.3 lanseras nu successivt ID.4, Volkswagens andra modell från den nya helt eldrivna ID.-familjen. ID.4 är inte bara Volkswagens första helt eldrivna SUV utan också bilmärkets första globala elbil. Modellen kommer att tillverkas och säljas i Kina, USA och Europa. Som en SUV är den också helt i linje med kundtrenderna. Andelen SUV:ar av Volkswagens totala leveranser över hela världen ökade från 29,8 procent 2019 till 34,8 procent 2020.
– För 2021 planerar vi att öka vår globala marknadsandel. Förutom hybridoffensiven som startade 2020 kommer de nya helt eldrivna modellerna också att ge ett lyft här, säger Klaus Zellmer.