Vattenfall och Volvo Car Corporation startade 2009 det gemensamma samriskbolaget V2, Volvo-Vattenfall Plug-In Hybrid Vehicle Partnership, den första i sitt slag. Målet var att få ut laddhybridbilar på marknaden. V2 upplöstes i december 2020 och den 12 maj tar Volvo Car Corporation över samriskbolaget och Vattenfall kommer att få royaltyintäkter på över 2,5 miljarder kronor.

Vattenfall bidrog med sina kunskaper om elektrifiering medan Volvo Car Corporation bidrog med värdefull branschkunskap för startup-satsningen V2. Bägge företagen satsade lika mycket kapital med ett gemensamt mål – att få ut laddhybridbilar på marknaden.

”Vattenfall och Volvo Cars har en lång gemensam historia och högt satta miljömål. Vi insåg redan tidigt att elektrifiering är framtiden för transportsektorn. Utöver vår elkunskap satsade Vattenfall inledningsvis 1,2 miljarder kronor. När historien nu når sitt slut har investeringen lett till royaltyintäkter på mer än 2,5 miljarder kronor för Vattenfalls del, baserat på antalet sålda laddhybrider, säger Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall och ordförande i styrelsen för V2.

– När vi inledde projektet gjorde vi en estimering och trodde att försäljningen skulle landa på runt 175 000 bilar, men alla våra förväntningar har överträffats med råge, och vi kan nu se att nära 275 000 Volvo-laddhybrider har sålts, tillägger hon.

Världens första laddhybrid med dieseldrift, V60-modellen, presenterades vid Internationella bilsalongen i Genève i mars 2012 och blev en omedelbar succé. Efter det har laddhybridtekniken använts i allt fler bilmodeller, och i dag är alla Volvos bilmodeller utrustade med tekniken.

– Samarbetet med Vattenfall gjorde att vi kunde börja erbjuda våra kunder bilar med mindre miljöbelastning. Det här är ett samarbete där vi på ett effektivt sätt lyckats kombinera våra olika kompetenser. Resultatet är ett starkt partnerskap där vi tittat närmare på möjligheten att använda el som bränsle för bilar, men ur två helt olika och samtidigt lika viktiga perspektiv. Jag hoppas att det vi har åstadkommit kan inspirera andra, säger Andreas Olsson på Volvo Car Corporation.

– Samarbetet med Volvo Cars var fullständigt unikt och det första mer omfattande partnerskapet med en annan bransch. Vi har lärt oss en hel del som vi lyckats utnyttja i nya bolag inriktade på att utveckla metoder för att minska utsläppen, till exempel HYBRIT-samarbetet med SSAB och LKAB för att tillverka fossilfritt stål. 2016 lanserade vi InCharge och nu bygger vi norra Europas största laddningsnät i samarbete med våra partners. I dagsläget har vi nästan 25 000 laddpunkter som samtliga är anslutna till InCharge, säger Annika Ramsköld.