Vattenfall bygger sitt största lager i norra Europa med kritiska huvudkomponenter och reservdelar för vindkraftverk. Lagret kommer att ligga vid Esbjergs hamn och användas för vindkraftsparker i Storbritannien, Skandinavien och andra delar av norra Europa när det är färdigbyggt 2022.

Snart påbörjas bygget av en ny, stor lageranläggning i Esbjergs hamn. Där upprättar Vattenfall ett 2 100 kvadratmeter stort inomhuslager och en 8 200 kvadratmeter stor utomhusförvaringsanläggning.

Från detta centrallager i Esbjerg ska större delen av Vattenfalls vindkraftsparker i norra Europa förses med kritiska huvudkomponenter såsom växellådor, generatorer, transformatorer, axlar och blad samt de huvudkomponenter som behövs för att föra elen in till land, såsom kablar och ställverk. Lagret blir ett komplement till de särskilt avsedda lager som även fortsättningsvis servar de enskilda vindkraftsparkerna.

– Esbjergs hamn är den perfekta platsen för ett sådant här lager tack vare sin centrala placering i norra Europa och det professionella sätt på vilket hamnen drivs. Att ha kritiska huvudkomponenter lagrade på det här sättet i stället för på flera mindre platser innebär stordriftsfördelar, och det är en central del av vår ambition om att skapa tillväxt på våra vindkraftsparker runtom i norra Europa, säger Pia Bonding, chef för Integrated Operations på Vattenfall.

Vattenfall driver fler än 1 300 land- och havsbaserade vindkraftverk i norra Europa, från norra Sverige via Danmark till Tyskland och Nederländerna. Redan i dag övervakas vindkraftsparkerna från Vattenfalls lokala kontrollrum i Esbjerg och i framtiden kommer staden också att utgöra ett nav för ett centrallager för dessa vindkraftsparker.

Dennis Jul Pedersen, vd för Esbjergs hamn, välkomnar det nya lagret. Han är extra nöjd eftersom han ser det som en bekräftelse på att strategin om att avsätta 150 000 kvadratmeter i den före detta färjeterminalen för den här typen av projekt var rätt beslut.

– En förutsättning för Vattenfall var att byggnaden skulle ligga nära kajen. Det är en del av hamnens strategi att kunna tillhandahålla den här typen av lösningar, och den före detta färjeterminalen har avsatts just för sådana här aktiviteter, säger Dennis Jul Pedersen.

Byggarbetet påbörjas i slutet av juni och beräknas avslutas om cirka tio månader. Därefter ska lagret fyllas och förberedas för att tas i drift i juni 2022.