Det framgår av årets upplaga av konsumentundersökningen Evimetrix Swedish Brand Award. Skellefteå Kraft har aldrig förut vunnit kategorin, men alltid legat bland topp 3.

Efter Skellefteå Kraft hittar vi Telge Energi, som klättrar från en 5:e plats för ett år sedan. På tredje plats kommer E.ON, som också gör en rejäl klättring från 9:e plats för ett år sedan. Förra årets segrare, Jämtkraft tappar till plats nr 5 och Kundkraft, som kom 3:a för ett år sedan får se sig dala till plats 7. Förra årets andraplats var det Skellefteå Kraft som tog hem.

Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek och det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.

Att skapa kännedom handlar mest om att synas och höras i så effektiva mediekanaler som möjligt, men att bygga och utveckla ett starkt NKI kräver analys och tolkning.

”I Energibolagsbranschen ska varumärket vara pålitligt/förtroendeingivande, ha en låg prisnivå och arbeta med personalens bemötande och det gör Skellefteå Kraft bra. För alla dessa tre parametrar får de högst betyg i branschen.” säger Peter Wissing som är ansvarig för undersökningen på Evimetrix.

Förutom Skellefteå Kraft, Telge Energi, E.ON, Jämtkraft och Kundkraft har också Bixia, Ellevio, Fortum, GodEl, Göteborg Energi, Vattenfall och Öresundskraft ingått i mätningen.

Totalt är det 1 286 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i energibolagsbranschen.

Evimetrix Swedish Brand Award täcker i år totalt ca 400 varumärken i drygt 30 kategorier.