5 000 personer i fem länder har svarat på frågor i Vattenfalls internationella energibarometer om beteende och åtgärder för att spara el. 90 procent svarade att de drivs av att spara pengar.
Överraskande är att yngre personer, 18-35 år, är de som hittills har varit minst benägna att ändra sitt beteende för att spara energi. Och nordborna är minst benägna att sänka temperaturen hemma.
Resultaten visar att 58 procent konsumenterna i Sverige och Finland är mindre benägna att minska värmen i sina hem trots den nya energisituationen med högre elpriser.
– Förmodligen på grund av att vi har längre och kallare vintrar här än på kontinenten, säger Lasse Ejeklint, klimatcoach på Vattenfall.
Det är undersökningsbolaget Statista som på uppdrag av Vattenfall har samlat information från totalt 5 000 representativt utvalda personer i Tyskland, Finland, Frankrike, Sverige och Nederländerna mellan den 13 och 23 januari, 2023.
Enligt resultaten är nio av tio konsumenter oroade eller mycket oroade över de höga energipriserna. De franska konsumenterna är mest oroliga och fruktar att situationen kommer att fortsätta att förvärras. Finländarna och holländarna är något mer optimistiska. Där tror nästan varannan konsument att priserna kommer att förbli desamma eller minska i framtiden. Däremot är man mer pessimistisk i Sverige, 63 procent tror att elpriset kommer att öka det närmsta året.
Bäst på att spara el är personer över 50 år. Inom alla åldersgrupper svarar 90 procent att de motiveras av att spara pengar. 71 procent angav klimatskäl medan 74 procent gör det för att vara mindre energiberoende från andra länder. Fransmännen visar den högsta motivationen för att spara energi av miljö- och klimatskäl bland de fem länderna.
Personer mellan 18 och 35 år är den åldersgrupp som hittills varit mindre benägna att ändra sitt beteende till vardags för att minska energiförbrukningen. Däremot är denna åldersgrupp den mest optimistiska inför framtiden och menar att de åtgärder de faktiskt vidtar kan spara energi med så mycket som 64 procent.
– Äldre generationer är förmodligen mer vana vid kriser och har redan gjort flera åtgärder på ren rutin. Därför är de mer skeptiska till att ytterligare åtgärder kommer att minska elförbrukningen hos dem, säger Lasse Ejeklint.
Vattenfalls undersökningen visar bland annat att svenskarna redan gör många åtgärder som att släcka lampor (77 procent), använda lock på kastrullen (71 procent), duscha i kallare vatten (32 procent) men också att gå och lägga sig tidigare (31 procent).
– Det handlar mycket om att ändra sitt beteende. Med mer kunskap så finns det ju en hel del man kan göra. Att lägga sig tidigt är ju bra för skönhetssömnen men sparar inte så mycket el. Att duscha kortare tid och sänka temperaturen inomhus är fortfarande de mest verkningsfulla insatserna, säger Lasse Ejeklint.