Hållbart företagande blir allt viktigare. Inte bara ur ett etiskt och miljömässigt perspektiv, utan också för att hållbara företag går bättre. I takt med att medvetenheten ökar bland kunder, medarbetare, investerare och partners är det de hållbara företagen som har framtiden för sig. Och då menar jag inte de bolag som har störst mediabudget att basunera ut sina klimatbudskap – utan de som bolag som sätter handling bakom orden.
På GodEl ser vi hållbarhet som ett holistiskt begrepp där både socialt ansvar och ansvar för klimatet ryms. Vi var först ut med att bara sälja el märkt Bra Miljöval, vi mäter vårt klimatavtryck, minskar och binder enligt internationella standarder, vi arbetar med projekt inom energieffektivisering och vi lyfter innovationer inom energiomställning genom tävlingen Startup 4 Climate. Även om vår organisation är slimmad kommer aldrig vårt hållbarhetsarbete att vara det.
Nyligen var det också min favoritdag på året. Dagen när vi på GodEl manifesterar vår affärsidé, allt överskott till organisationer som arbetar för en bättre värld, genom att dela ut förra årets vinst till våra partnerorganisationer. I år delade vi totalt ut 7,2 miljoner kronor till Barncancerfonden, Hand in hand, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen, SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission via vår ägarstiftelse GoodCause. I en tid när det skakar i vår omvärld är deras fantastiska arbete viktigare än någonsin.
Anledningen till 2021 års stora utdelning stavas nöjda kunder. Alla våra kunder har ett och samma rörliga avtal med samma låga priser utan bindningstid. Nöjda kunder som stannar kvar och att GodEl är anvisningsleverantör till Ellevio är viktiga faktorer till förra årets fina resultat.
Jag är stolt över att arbeta i ett företag som har hållbarhet i sitt DNA. Ett företag med samma affärsidé som vid starten 2005: Schysst el och bra för plånbok och planet. Mest stolt är jag över våra kunder, som är de som väljer vart vårt årliga överskott ska gå. Genom sitt elavtal är de med och förbättrar världen, varje dag.
Jag hoppas att vi på GodEl kan inspirera fler företag att walk the talk i hållbarhetsarbetet – och tillsammans lägga krut på att driva förändring på riktigt.
Maria Erdmann, vd på GodEl