Från megawatt till megabyte. Så kan framtiden för Öresundskraft enkelt sammanfattas. Bolaget är fortfarande ett energibolag men inslaget av affärer baserade på data, kommunikation och digitala lösningar växer snabbt. Och det skapar helt nya möjligheter för företaget och dess kunder.
– Data, eller information, uppstår överallt i vår verksamhet: i våra kundkontakter, i produktionen, ute hos kunderna, i våra distributionsnät. Det vi nu bygger upp är förmågan att samla in, förädla och skapa värde av all denna information.
Det säger Lillemor Högström, chef för Öresundskrafts digitala utveckling. Hon ger flera exempel på områden där nya insikter och affärsmöjligheter uppstått tack vare data.
- Fastighetsdata som samkörs med uppgifter om vädret, aktuellt elpris och elens CO2-avtryck för att optimera fastighetens energianvändning.
- Smarta sensorer i fjärrvärme- och elnäten som indikerar när det är dags för underhåll, varnar för potentiella avbrott och berättar var fel uppstått.
- Digitala modeller – tvillingar – av bostäder och stadsdelar som kan användas för att se i realtid vad som pågår och för att simulera olika händelseutvecklingar.
Ett exempel på ”datadrivna” tjänster är Energianalys där fastighetskunder kan följa upp sin fastighet och se hur olika åtgärder påverkat användningen. Tillsammans med kostnadskurvor, normalårskorrigering med mera blir det lättare att nå besparingsmål.
– Vi levererar fortfarande energi – men nu kommer den med ett mervärde som blivit möjligt tack vare den digitala utvecklingen, avslutar Lillemor Högström.