Volvos tunga elektriska lastbil satt på prov

Nu är det första oberoende energieffektivitetstestet med en fullastad tung elektrisk Volvolastbil utförd i Tyskland. Den elektriska lastbilen överskred sitt officiella räckvidd och använde 50 procent mindre energi än sin dieselmotsvarighet.

Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett fordon med noll avgasutsläpp, 490 kW kontinuerlig effekt och en totalvikt på 40 ton. Den tyske lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång sträcka som används för att testa olika tillverkares lastbilar i en mängd olika förhållanden. Rutten inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och snävare vägar.

– Jag måste säga att när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förarna kommer att bli mycket förvånade över hur lätt den är att köra, hur tyst den är och hur bra den svarar. Det finns inga som helst vibrationer, säger Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukningen på endast 1,1 kWh/km hade den elektriska lastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

– Det här testresultatet visar att det är möjligt att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50 procent mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

– Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska CO2-utsläppen, kommenterar Tobias Bergman.

Volvo Lastvagnars mål är att elfordon ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030 och 100 procent av nya sålda lastbilar ska senast 2040 vara koldioxidneutrala.

– Vi står bakom målen I Parisavtalet om klimatförändringar. Vetenskapsbaserade mål har satts och vi vidtar åtgärder för att snabba på utvecklingen för att dramatiskt sänka CO2-utsläppen relaterade till godstransporter på väg. Jag tror att det breda elektriska utbudet vi redan har på marknaden är ett mycket tydligt bevis på det, avslutar Tobias Bergman.

Fakta om testet och lastbilen
– Brutto kombinationsvikt: 40 ton
– Medelhastighet: 80 km/h
– Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
– Batterikapacitet: 540 kWh
– Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
– Total distans av testrutten: 343 km
– Total räckvidd baserat på en laddning: 345 km
– Dentestade Volvo FH Electric klarar upp till 500 km under en vanlig arbetsdag om en påfyllningsladdning adderas, till exempel under lunchrasten.

Fakta om Volvos utbud av ellastbilar:
– Volvo har ett sortiment bestående av sex helelektriska lastbilar utformade för att täcka många olika transportuppdrag.
– Modellerna Volvo FH, FM och FMX Electric har en bruttokombinationsvikt på upp till 44 ton. Försäljningen pågår i Europa och produktionen kommer att starta under andra halvan av 2022.
– Serieproduktion i Europa av Volvo FL och FE Electric, för stadsdistribution och sophantering, startade 2019.
– Produktionen av Volvo VNR Electric för Nordamerika började 2020.