Jytte Guteland. Foto: Alexander Högberg

Ellevio har intervjuat några av Sveriges Europaparlamentariker om hur de ser på EU:s framtida elförsörjning. Turen har kommit till Socialdemokraternas Jytte Guteland.

Skärpta klimatmål, klimatåtgärder med vetenskaplig förankring, mer förnybar el och kraftigt utbyggd infrastruktur för elfordon. Det är något av vad Socialdemokraternas Jytte Guteland vill se för att ta EU hela vägen till klimatneutralitet 2050.

Som Europaparlamentets huvudförhandlare för klimatlagen står Socialdemokraternas Jytte Guteland i centrum. Mycket är bra, men en hel del kan också bli bättre är hennes omdöme om EU:s riktning. Hon välkomnar EU-kommissionens vision om klimatneutralitet till 2050 och de förslag som ska ta unionen dit, men samtidigt vill hon se skärpningar.

– Generellt sett måste klimatnyttan i lagen stärkas och läggas i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. Det kräver inte minst ett skärpt klimatmål till 2030, som jag föreslår ska stärkas till minskade utsläpp med 65 procent. Därtill behövs ett EU-mål också till 2040, säger hon.

Vill se vetenskaplig panel

Jytte Guteland vill också att klimatarbetet vilar mer på vetenskap och föreslår både en klimatbudget för detta och en vetenskaplig panel som säkerställer arbetet.

– Sedan tror jag att även principen om att inte vålla skada kommer att spela en mycket viktig roll i arbetet framöver, då den ska säkerställa att alla strategier, all lagstiftning och alla nya initiativ bidrar till målet att nå klimatneutralitet senast år 2050, säger hon.

Jytte Guteland menar att mer och bättre utbyggd förnybar el och en effektivare användning kommer att vara nyckelfaktorer i den gröna omställningen. Att hon stödjer det svenska målet om förnybart elsystem till 2045 är en självklarhet för henne.

Hur kan EU bidra till att snabba på utvecklingen och göra det enkelt att åka elbil över nationsgränserna i framtiden utan att behöva oroa sig för ”laddstolpsångest”?

– Haha, jag har aldrig hört det uttrycket, men det är träffande. Jag tror att vi inom de kommande åren kommer att se en mycket snabb och omfattande utveckling på just det här området. I princip alla europeiska biltillverkare har idag el- eller hybridbilar redan i produktion eller i pipeline och nu är det viktigt att infrastrukturen samtidigt rullas ut ordentligt i EU-länderna, säger hon och tycker att kommissionens mål om en miljon nya laddställen är helt rätt initiativ.

– Det är ett konkret steg i rätt riktigt. EU-länderna måste överlag förbättra utbyggnaden av hållbar transportinfrastruktur och där kommer jag som Europaparlamentariker att göra vad jag kan för att driva på utvecklingen.

Vill se skarpare mål

I energibranschen är det stora lagstiftningspaketet – Clean energy for all Europeans package – i händelsernas centrum. Jytte Guteland menar att paketet har stor betydelse för att få det helhetsgrepp som krävs för att kunna skapa en energiunion och bidra till klimatarbetet. Men hon hade också gärna sett skärpningar och berättar att när hon var miljöutskottets förhandlare för revideringen av EU:s energieffektivitetsdirektiv ville hon att effektivitetsmålen skulle vara högre och också att andelen förnybar energi skulle vara större.

– Nu kommer målsättningarna i ”energipaketet” att behöva stärkas ytterligare för att läggas i linje med ett högre klimatmål till 2030 och med det långsiktigare målet om klimatneutralitet till senast 2050. Den processen ser jag förstås fram emot och tror också att Sverige som ett progressivt land på energiområdet kan vara med och driva på i, säger Jytte Guteland.