LeasePlan Sverige delar nu med sin av nyckelinsikterna från Car Cost Index 2021, en europeisk undersökning som jämför hur totalkostnaden för bilar med olika drivmedel skiljer sig mellan europeiska länder. Indexet visar att små och medelstora elbilar nu har lägre totalkostnad än bensin- och dieselbilar i de allra flesta länderna. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

LeasePlans årliga bilkostnadsindex ges ut för sjätte gången och innehåller en omfattande analys av totalkostnaden (TCO) av att äga en bil, vilket inkluderar bränsle/energi, värdeminskning, skatt, försäkring och underhåll, i totalt 22 europeiska länder. Sverige sticker ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att välja elbil. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar. Vår senaste undersökning bland svenska tjänstebilsförare visar till exempel att endast 2 procent anser att det finns tillräcklig med laddstationer i Sverige och bara 12 procent tycker regeringen gör tillräckligt för att främja övergången, säger Malin Malm, Commercial Director på LeasePlan Sverige.

– Förarna ser även kritiskt på utbyggnaden av laddstationer runtom i Europa, bara 12 procent skulle känna sig bekväma att göra en längre bilresa i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna, fortsätter Malin Malm.

Nyckelinsikter från undersökningen

  • Den genomsnittliga kostnaden för att äga en bil skiljer sig mycket mellan länderna i Europa. Från 7432 SEK per månad i Grekland till 11384 SEK i Schweiz. I Sverige är genomsnittet 8893 SEK.
  • I Polen är det billigast att köra bensinbil och i Grekland är det billigast att köra dieselbil.
  • Elbilar i det som kallas premium mid-size-segmentet (D2) såsom Polestar 2 och Mercedes EQA, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 17 av 22 undersökta länder, däribland Sverige. (Se lista nedan).
  • Mindre elbilar i det som kallas compact-segmentet (C1) såsom Volkwagen ID.3 och Kia Niro, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 14 av 22 undersökta länder, däribland Sverige.

Totalkostnad för att äga en bil i D2-segmentet.

Diesel Bensin Plug-in

Hybrid

El
Grekland SEK 7723 SEK 8243 SEK 8633 SEK 7463
Tyskland SEK 9604 SEK 8783 SEK 8513 SEK 7603
Sverige SEK 9293 SEK 9874 SEK 9463 SEK 7693
Österrike SEK 10384 SEK 11564 SEK 9794 SEK 8323
Finland SEK 9233 SEK 9453 SEK 9544 SEK 8563
Danmark SEK 9393 SEK 9844 SEK 8253 SEK 8573
Slovakien SEK 9674 SEK 9704 SEK 10034 SEK 8653
Portugal SEK 14455 SEK 15416 SEK 12465 SEK 8913
Frankrike SEK 10274 SEK 10394 SEK 11044 SEK 8993
Italien SEK 10324 SEK 11064 SEK 11064 SEK 8993
Belgien SEK 10394 SEK 10144 SEK 10934 SEK 9053
Norge SEK 11524 SEK 11684 SEK 10404 SEK 9083
Spanien SEK 10634 SEK 10924 SEK 10474 SEK 9363
Storbritannien SEK 10854 SEK 10874 SEK 11164 SEK 9453
Nederländerna SEK 12995 SEK 11724 SEK 11944 SEK 9503
Irland SEK 9644 SEK 10374 SEK 9463 SEK 9764
Luxemburg SEK 9163 SEK 9283 SEK 11004 SEK 10184
Ungern SEK 8183 SEK 8023 SEK 9183 SEK 10524
Schweiz SEK 12164 SEK 12585 SEK 12144 SEK 10614
Tjeckien SEK 10084 SEK 9944 SEK 10794 SEK 12224

Om undersökningen
De 22 länder som ingår i undersökningen är: Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Totalkostnaden beräknas som ett medelvärde under de första fyra årens ägande och antar ett genomsnitt på 30 000 körda kilometer per år.