MOSKVA/LONDON/SINGAPORE – Rysslands regering meddelade på fredagen att man häver det tidigare införda exportförbudet av diesel via pipelines genom hamnar, vilket tar bort de flesta av de restriktioner som tidigare infördes den 21 september.
Det är värt att notera att förbudet på export av bensin fortfarande är på plats.
Ryssland meddelade den 21 september att man temporärt hade stoppat exporten av bensin och diesel till alla utom fyra före detta sovjetstater på grund av brist på bränsle inom landet. Detta ingrepp störde den globala handeln, som redan hade behövt anpassa sig till västerländska sanktioner mot ryska bränsleexporter.
Vad Sker Härefter?
Regeringen har klargjort att upphävandet av restriktionerna endast gäller för företag som levererar minst 50% av den producerade dieseln på den inhemska marknaden.
Under det senaste året producerade Ryssland 85 miljjoner metriska ton diesel och exporterade ungefär 35 miljoner ton, inklusive 25,6 miljoner ton via det ryska oljeledningsmonopolet Transneft (TRNF_p.MM), enligt data från LSEG.
Restriktioner på exporten av järnvägsdiesel kvarstår, med några undantag för export till vissa före detta sovjetstater.
Transneft meddelade på fredagen att man planerar att återuppta dieselexporten via hamnar vid Östersjön och Svarta havet så snart man får godkännande från myndigheterna och när leverantörerna är redo, enligt nyhetsbyrån TASS som rapporterade den 6 oktober.
En återupptagning av den ryska dieselexporten kommer sannolikt att ha störst påverkan på Turkiet och Brasilien, som har varit Rysslands två största köpare av diesel under det här året.
Serena Huang, chef för APAC-analys på Vortexa, kommenterade: ”Med upphävandet av förbudet kanske Turkiet inte längre behöver importera mer asiatisk diesel, men slutresultatet kommer att bero på hur snabbt Rysslands dieselexport återhämtar sig.”
Hur Har Marknaden Reagerat?
Efter nyheten om upphävandet av exportförbudet föll priserna på europeiska dieselterminer kraftigt. Prisskillnaden på sex månader sjönk med nästan 30% till $80,50 per metrisk ton. Prisskillnaden, även känd som backwardation, är en marknadsstruktur där framtida priser handlas till rabatt jämfört med aktuella priser och brukar indikera en knapp tillgång.
Priserna på europeiska benchmark-dieselraffinaderimarginaler sjönk kraftigt den 5 oktober, efter att tidningen Kommersant dagligen rapporterat att den ryska regeringen var beredd att lätta på diesellexportförbudet inom de kommande dagarna.
Ekonomiska aspekter av öst-väst-dieselarbitrage har också påverkats, med spreaden – normalt bestämd av terminshandeln gentemot swaps (EFS) – som sjönk till en rabatt på $54 per ton på fredagen efter tillkännagivandet, vilket var den lägsta nivån på en månad.
Varför Införde Ryssland Restriktionerna?
Handlare har påpekat att bränslemarknaden i Ryssland, en av världens största oljeproducenter, påverkades av flera faktorer. Detta inkluderar underhållsarbete på oljeraffinaderier, flaskhalsar i järnvägstransport och rubelns svaghet, som ökade incitamentet att exportera bränsle.
Ryssland försökte hantera bristen på diesel och bensin under de senaste månaderna men valde att införa exportrestriktioner för att undvika en bränselkris, något som skulle vara olämpligt inför det kommande presidentvalet i mars.
Vice premiärminister Alexander Novak meddelade den 4 oktober att restriktionerna hade fungerat och att lagren hade ökat med 430 000 metriska ton sedan de infördes.
Hur Länge Innan Bensinförbudet Hävs?
Ryssland har meddelat att exporten av bensin kommer att återupptas så snart man har stabiliserat den inhemska marknaden, men man har inte gett någon exakt tidsram för detta.
Enligt analytiker, inklusive konsultföretaget FGE Energy, kan dieselrestriktionerna vara aktiva i upp till två veckor innan Ryssland har fyllt på sina lagrar och återupptar exporten. FGE Energy uppskattar att det kan ta upp till två månader att återställa Rysslands bensinlager.
Detta dieselexportförbud har en större inverkan eftersom Ryssland är den största exportören av sjöfartsdiesel i världen, strax före USA. Enligt oljeanalysföretaget Vortexa har Ryssland i genomsnitt exporterat 1,07 miljoner fat diesel per dag från början av året till den 25 september, vilket motsvarar mer än 13,1% av den totala sjöfartsdieselhandeln. Ryssland är däremot en betydligt mindre exportör av bensin och har exporterat i genomsnitt 110 000 fat per dag från den 1 januari till den 25 september, enligt Vortexa.