Högskolan i Halmstad ska undersöka drivkrafterna bakom Kinas snabba omställning till eldrift inom transportsektorn. I samarbete mellan Högskolan i Halmstad, Trafikverket, Jönköping University och Statens väg- och transportforskningsinstitut startar ett nytt forskningsprojekt för att undersöka hur Kina på så kort tid har kunnat positionera sig som elbilsland. ”Tillsammans kan vi omdana samhällen till mer hållbara lösningar”, säger projektledare professor Mike Danilovic, Högskolan i Halmstad.

Fram till år 2019 hade det sålts 28 miljoner elbilar i Kina, och de närmaste åren beräknas det kinesiska folket köpa 7 miljoner elbilar årligen. 98 procent av världens elbussar finns i Kina och under 2020 planeras för 800 000 nya laddstationer.

Samtidigt satsar Sverige och flera andra europeiska länder på elektrifiering av transportsystemet på bred front.

– För att lyckas behöver detta ses ur ett systemperspektiv som tar hänsyn till utvecklingen av intelligenta och smarta städer och samhällen samt hur vi kan säkra en snabb elektrifiering av fordon med försörjning med förnybar el, säger Mike Danilovic, professor i industriell organisation vid Högskolan i Halmstad, och poängterar:

– Utvecklingen måste ses i ett internationellt perspektiv för att säkra kunskapsöverföring och skapa ömsesidigt lärande för att hitta de bästa lösningarna.

Det är mot den bakgrunden som det nya forskningsprojektet startar i samverkan mellan Högskolan i Halmstad, Trafikverket, Jönköping University och Statens väg- och transportforskningsinstitut. Projektets syfte är att utveckla dels en akademisk, dels en industriell plattform för överföring av kunskap mellan Sverige och Kina.

– Vi vill bättre förstå hur utvecklingen i Kina kan påverka förutsättningar för utvecklingen av hållbara, i huvudsak elektrifierade, transportsystemslösningar i Sverige, förklarar Mike Danilovic som är projektledare för det nya projektet.

Samverkan mellan universitet och företag i de båda länderna ska bidra till ökad kunskap och förståelse om teknisk och kommersiell utveckling av elektrifierade transportsystem och förnybar energiförsörjning. Parallellt ska affärsmodeller undersökas som möjliggör en övergång till ett mer hållbart samhälle genom elektrifiering av transportsystem.

– Vi ska utforska utvecklingen och implementeringen av teknik för elektrifiering av fordon och transportsystem ur ett systemperspektiv som utgår från intelligenta och smarta städer. Det kan till exempel handla om ny teknik som bränsleceller, bioenergi och olika typer av batterier, och om vägar där smart och intelligent elteknik finns inbyggd så att fordonet laddas när du kör, berättar Mike Danilovic.

Ett av målen med forskningsprojektet är att länka samman svenska och kinesiska lärosäten, forskningsinstitut, industrin och andra samverkansparter för att på så sätt skapa en arena där kunskap kan skapas och delas.

– Vi har mycket att lära av Kina när det gäller elektrifiering av transportsystem, smarta städer och samhällen, och kineserna kan i sin tur lära från oss i frågor om till exempel hållbar utveckling och teknikutveckling. Tillsammans kan vi omdana samhällen till mer hållbara lösningar, konstaterar Mike Danilovic.

Projektet löper över två år och beräknas avslutas i december år 2022. Projektet finansieras av Trafikverket.