Elbilar och laddbara hybrider börjar bli en allt vanligare syn på våra svenska vägar, tack vare ett antal större, rimligt prissatta bilar med acceptabel räckvidd som exempelvis VW ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y. Plötsligt är det fullt rimligt för en vanlig medelklassfamilj med en bil i hushållet som vill kunna åka på bilsemester eller dra ett släp att välja en elbil när det är dags för bilbyte.

Med lägre servicekostnader, billigare drivmedel, lägre skatt, förmånliga leasing-upplägg och en överlägsen körupplevelse (i alla fall enligt undertecknad) är det inte svårt att förstå att många väljer att ta steget över till elbilen. Tittar vi västerut till våra grannar i Norge var 72 % av all nybilsförsäljning i augusti rena elbilar.

Med den kraftiga ökningen av antalet elbilar ökar också försäljningen av elbilsladdare i samma takt, till exempel ChargeAmps har nyligen gått ut i media och meddelat att de ökat sin försäljning med 200 % under första halvåret 2021. Den som har en laddbar bil bör investera i en riktig laddbox så att bilen kan laddas där den oftast står parkerad, det vill säga i hemmet och göra det på ett säkert sätt. Jag blir fortfarande förvånad och förskräckt när jag ser elbilar som står och laddar med en så kallad nödladdare (den laddkabel med kontrollbox som följer med många bilar och kopplas in i ett vanligt vägguttag. Den ska inte användas till kontinuerlig laddning, därav namnet nödladdare). Ännu värre när det dyker upp bilder i sociala medier på elbilar som laddar med nödladdare kopplad till förlängningssladd som är kopplad till ett vanligt eluttag. Något som kan liknas vid att ställa sig och röka vid en bensinpump – vilket det väl är få som gör.

”Tillgången på elektricitet är något vi tar för givet”

Det är positivt att se att fler och fler bostadsrättsföreningar också investerar i laddinfrastruktur så att deras medlemmar kan ladda sina bilar i anslutning till hemmet. Positivt är också att Lantmäteriet bestämt att laddinfrastruktur är något som är av stadigvarande betydelse för fastigheter, vilket gör det betydligt enklare att få igenom en förändring av anläggningsbeslutet i samfälligheter.

Den som väljer en elbil har möjligheten att frångå fossila drivmedel och med rätt elavtal, köra på elektricitet som är producerad från vattenkraft, vindkraft och solenergi. Denna möjlighet är viktig för många, både privatpersoner och företag med en bilflotta, och visar att man har tagit ett aktivt beslut att minska sitt klimatavtryck.

Tillgången på elektricitet är något vi tar för givet. Sverige har länge haft stabilt elnät och elproduktion vilket gjort att vi varit förskonade från längre eller allvarligare elavbrott. Dessa givna förutsättningar börja så sakta försvinna med utmaningarna i överföringen mellan produktionen

i norra delarna av landet och södra Sverige, de begränsningar som företag med krav på hög effekttillgång stött på när de vill etablera sig och de problem som Gotland haft med den nya strömkabeln från fastlandet.

Elbilen är ingen gigantisk elförbrukare jämfört med en del av befintlig industri, men för en privatperson eller en bostadsrättsförening så kan laddning av elbilar bidra till en kraftig ökning av förbrukningen. Med en högre elförbrukning, ökande abonnemangspriser, ett mer volatilt elpris och elbolagens övergång till effektabonnemang även för privatpersoner blir incitamenten att ta kontroll över sin förbrukning och minska sitt behov av köpt el allt tydligare.

”Produktionen från 16m2 solceller täcker gott och väl de flesta elbilsägares årliga energibehov”

En åtgärd och en välbeprövad teknik är att sätta solpaneler på fastigheten. Även om det börjar bli allt vanligare så ligger vi i Sverige långt efter många andra länder i Europa med liknande solinstrålning.

Produktionen från 16m2 solceller täcker gott och väl de flesta elbilsägares årliga energibehov (1 500 mil kräver ca 3000 kWh) -är inte det en svindlande tanke? Tänk att kunna nyttja solenergi till att driva din egen bil och med solens hjälp få den fulladdad hemma. Inga fler besök till bensinpumpen, ingen extra elkonsumtion på elräkningen och ett rent samvete vid varje bilresa.

/Viktor Bergh
OKQ8 Clean Energy